#: locale=es ## Tour ### Descripción tour.description = VISITA VIRTUAL A ÀGER ### Título tour.name = AGER 360 ## Skin ### Botón Button_02B7E3F6_1A2D_2199_41B3_47B39276E494.label = ENTREU Button_03D37B27_0C7A_63B3_41A1_89572D8C8762.label = ÀGER Button_03D37B27_0C7A_63B3_41A1_89572D8C8762_mobile.label = ÀGER Button_0E0A61C1_1A15_21F8_41B7_9B7ED03BD46A.label = ENTREU Button_18126A3F_1663_8BEF_41A4_B0EDA1A5F4E3.label = BOOK NOW Button_1CA392FC_0C0A_2295_41A3_18DEA65FB6AD.label = UBICACIÓ Button_1CA392FC_0C0A_2295_41A3_18DEA65FB6AD_mobile.label = UBICACIÓ Button_1FDDCF4A_0C0A_23FD_417A_1C14E098FDFD.label = IMATGES 360 Button_1FDDCF4A_0C0A_23FD_417A_1C14E098FDFD_mobile.label = IMATGES 360 Button_1FE4B611_0C0A_256F_418E_EA27E66F8360.label = MAPA Button_1FE4B611_0C0A_256F_418E_EA27E66F8360_mobile.label = MAPA Button_2FAD62A8_2052_F423_41BF_A36881A6370A.label = lorem ipsum Button_39422686_2052_FCEF_41A1_5CD15B17A223.label = TRESOR ARTÍSTIC ### Texto Multilínea HTMLText_04FFBC2C_1216_7593_41A4_E1B06B145F04.html =
Aventura


La millor destinació per a la pràctica d'activitats a l'aire, a l'aigua, i per terra.


L'Univers a tocar
Destinació Starlight, amb un dels millors cels nocturns del món. Pots descobrir-ho insitu, o través del Parc Astronòmic del Montsec.



Et convidem a fer un petit tast del nostre a través d'aquesta visita virtual 360°.
HTMLText_04FFCC2C_1216_7593_41A3_D345BDE131A2.html =
VISITA
ÀGER
HTMLText_0B1CF751_121B_B3B2_41AA_8DF6E24BB6F1.html =
TOT EL QUE VOLS VIURE..... HI ÉS AQUÍ.


Pocs municipis del país poden dir que tenen tanta quantitat i tanta qualitat en el seu patrimoni, paisatge, aventura, gastronomia, allotjament, etc.


Patrimoni natural


La frontera natural entre la Plana de Lleida i el Pirineu, on el paisatge es transforma en aigua, pedra, i aire, on es poden gaudir dels espais naturals protegits i postals magnífiques.


Patrimoni cultural
Frontera històrica que es percep a través dels castells, torres de guaita, muralles, ermites, esglésies, pobles, camins històrics, molins fariners, masies, safaretjos, pous de gel, etc.
HTMLText_0B1CF751_121B_B3B2_41AA_8DF6E24BB6F1_mobile.html =
visita àger


TOT EL QUE VOLS VIURE..... HI ES AQUÍ.


Pocs municipis del país poden dir que tenen tanta quantitat i tanta qualitat en el seu patrimoni, paisatge, aventura, gastronomia, allotjament, etc.


PATRIMONI NATURAL


La frontera natural entre la Plana de Lleida i el Pirineu, on el paisatge es transforma en aigua, pedra, i aire, on es poden gaudir dels espais naturals protegits i postals magnífiques.


PATRIMONI CULTURAL
Frontera històrica que es percep a través dels castells, torres de guaita, muralles, ermites, esglésies, pobles, camins històrics, molins fariners, masies, safaretjos, pous de gel, etc.


AVENTURA


La millor destinació per a la pràctica d'activitats a l'aire, a l'aigua, i per terra.


L'UNIVERS A TOCAR
Destinació Starlight, amb un dels millors cels nocturns del món. Pots descobrir-ho insitu, o través del Parc Astronòmic del Montsec



Et convidem a fer un petit tast del patrimoni a través d'aquesta visita virtual 360°.
HTMLText_18123A3E_1663_8BF1_419F_B7BD72D2053B.html =
COM ARRIBAR
HTMLText_18127A3F_1663_8BEF_4175_B0DF8CE38BFE_mobile.html =
COM ARRIBAR



HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923.html =
MAPA
HTMLText_2F8A4686_0D4F_6B71_4183_10C1696E2923_mobile.html =
MAPA
HTMLText_2FA332A7_2052_F42D_41B1_76E2F690FC36.html =
___
la cripta


L'espai de les relíquies


La cripta ha estat reconstruïda en les actuacions de restauració de l’any 2010, seguint la descripció que en féu Jaime de Villanueva el 1806 així com algunes dades procedents de les excavacions arqueològiques dels anys noranta del segle XX. En la reconstrucció s’hi ha incorporat dues columnes i tres capitells originals. També s’hi conserva una imposta capitell a l’extrem nord-oest in situ.


Donec feugiat:
• Nisl nec mi sollicitudin facilisis
• Nam sed faucibus est.
• Ut eget lorem sed leo.
• Sollicitudin tempor sit amet non urna.
• Aliquam feugiat mauris sit amet.


lorem ipsum:
$150,000
HTMLText_32598880_2052_34E3_41A0_76611825C386.html =
la cripta


L'espai de les relíquies


La cripta ha estat reconstruïda en les actuacions de restauració de l’any 2010, seguint la descripció que en féu Jaime de Villanueva el 1806 així com algunes dades procedents de les excavacions arqueològiques dels anys noranta del segle XX. En la reconstrucció s’hi ha incorporat dues columnes i tres capitells originals. També s’hi conserva una imposta capitell a l’extrem nord-oest in situ.


Fotos:


• Vista de la cripta a inicis del segle XX. Font: Arxiu Mas / Vista de la cripta a inicis del segle XXI, abans de la reconstrucció. Font: www.monestirs.cat
• Compartiment de retaule actualment al MNAC. Font: MNAC
• Capitells de l’antiga cripta, actualment al Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal. Font: Museu de Lleida: diocesà i comarcal (Jordi V. Pou)


HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12.html =
IMATGES 360:
HTMLText_3918BF37_0C06_E393_41A1_17CF0ADBAB12_mobile.html =
IMATGES 360:
HTMLText_3A33C89C_2072_14E3_41AE_47A8CF31E0EF.html =
nau central


L'espai de les relíquies


L’església de Sant Pere, d’estil romànic llombard, està construïda amb aparell de petits carreus. Té planta basilical de tres naus, cobertes amb volta de canó reforçada amb arcs torals, la central amb doble amplada, dividida al llarg en tres trams. El tram proper als absis constitueix el transsepte incipient, discontinu i a diferent alçada, cobert per una volta transversal. Hi destaquen les cúpules que cobreixen els absis laterals, sostingudes per trompes rebaixades, concebudes per suportar dues torres campanar.
Els pilars de les arcades tenen planta rectangular i estaven flanquejats per columnes adossades a les quatre cares, amb la finalitat de rebre els arcs formers de les arcades i els torals de les voltes laterals i de la nau principal.


Els absis són semicirculars, coberts amb casquets semiesfèrics, els laterals embigats als murs, i el central sobresortint. Aquest, presenta tres nínxols flanquejats per columnes adossades.


La il·luminació procedia de les finestres de les naus laterals, del transsepte i dels absis, i finalment a sobre de les cúpules també hi havia finestres. És molt probable que l’antiga façana romànica tingués algun tipus de finestra que il·luminés la nau central.


El temple tenia una gran riquesa ornamental, concentrada a la nau principal: capitells d’estil corinti i cornises a nivell d’impostes, molt pronunciades, tot tractat a bisell. A finals del segle XI el temple es decorà amb pintures romàniques al fresc.




Fotos:


1- Vista de l’absis principal a inicis del segle XX. Font: Arxiu Fotogràfic IEI
2- Pintura mural que representava als apòstols Tadeu i Jaume. Estaven ubicades a l’absis central. Actualment es troben al MNAC. Font: Museu Nacional d’Art de Catalunya.
3- Detall de l’absis principal on hi havia encaixat el sepulcre d’Arnau Mir. Any 1961. Font: Fundació Institut Amatller d’Art Hispànic. Arxiu Mas
4- Sarcòfag d’Arnau Mir de Tost, ubicat actualment a l’Església de Sant Vicenç.




HTMLText_C698E533_E63B_29E6_41CD_C42813F2F1D7.html =
L’edifici


El palau vescomtal és la residència de la família d’Arnau Mir de Tost i els seus descendents. En realitat, seria una torre residencial o donjon, similar al castell de Llordà, on residia aquest noble i la seva família abans de la conquesta d’Àger.
Se’n desconeix bona part de l’arquitectura, com, per exemple, el nombre de pisos que tenia. La planta baixa, la més conservada, estaria distribuïda en dues grans naus cobertes amb volta de canó de pedra i dividides horitzontalment i vertical, i fortificada, formant part integral del recinte murallat.
Aquesta planta baixa allotjaria els serveis de l’edifici, com era habitual, i a la segona planta, avui dia totalment desapareguda, hi hauria els espais nobles: una sala o cambra de recepció, on sabem que s’hi celebraven judicis en presència d’Arnau Mir, i una alcova on dormiria la parella noble.




HTMLText_C69AC52E_E63B_29FE_41E3_BDA70FC28709.html =
PALAU VESCOMTAL
HTMLText_C69E1538_E63B_29E2_41D0_1F63F771E3CD.html =
Les peces d’escacs


L’element més interessant del qual es té constància que existia en aquest edifici en temps d’Arnau Mir és el lot de peces d’escacs conservat avui dia al Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal. Gràcies al fet que es conserven els testaments d’Arnau Mir i de la seva esposa Arsenda, sabem que al seu temps posseïen diversos jocs d’ivori i cristall i taulers d’argent. És Arsenda qui, en el seu testament, deixa aquests jocs a Arnau Mir, que alhora els transmet als seus descendents. Amb el temps, però, es van anar perdent o venent i només se’n conserven peces de cristall de roca corresponents a quatre jocs diferents.



Lot de peces d’escacs conservats al Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal. Font : Museu de Lleida: diocesà i comarcal (Jordi V. Pou)


HTMLText_C79121F7_E629_686E_41E5_9BED194AF63C.html =
Història


El claustre fou la darrera obra important i integral que es portà a terme en el monestir. Substituí un claustre romànic del qual no en queden més que uns pocs rastres.
La decoració sovint mostra l’heràldica del comtat d’Urgell. Pere II d’Aragó fou el primer que emprà, juntament amb el vescomte de Cardona, d’una manera usual l’escut d’armes format per dues barres del casal aragonès (d’Entença) i els escacs d’Urgell, que adorna moltes de les claus de volta i mènsules del claustre.
La segona etapa de construcció afectà l’ala nord i el tram de davant de la sala capitular, quan era abat comendatari Llorenç Peris (1502-1542). Aquesta ala fou destruïda per les tropes franceses durant la Guerra dels Segadors.


HTMLText_C791E1EE_E629_687E_41E8_076A23C28CDC.html =
Característiques


El claustre de Sant Pere és una obra construïda en dues fases. La primera, delicada i preciosista, dels segles xiv i xv, fou promoguda pel comte d’Urgell Pere d’Aragó (1348-1408), i la segona va ser executada durant el segle xvi.
Tant per l’estil i la factura com per la disposició en doble corredor, sense paral·lels, sembla emparentar-se amb obres del sud de França i manté totalment l’empremta de l’estil gòtic internacional.
Els arcs apuntats són atrevits i l’escultura de les claus de volta, mènsules i capitells és d’una filigrana impecable, que en molts casos preludien les formes semivegetals dels grotescs renaixentistes, transformades en goles monstruoses essencialment decoratives.
En algunes mènsules, claus de volta i nervis es conserven restes de pintura negra, blanca i vermella, que indiquen que antigament degué estar pintat.
Al mig de l’espai claustral es construí una cisterna que recollia l’aigua de pluja dels teulats.



Usos


Del seu ús inicial com a claustre pròpiament de l’abadia i centre neuràlgic del conjunt, passà a ser utilitzat al segle xix com a hospital de sang durant les guerres carlines. Després de la Guerra dels Segadors ja es tapiaren les arcades de les tres ales subsistents, que es convertiren en sales de malalts. Al final del segle xix s’utilitzaren com a hospital públic i com a escola pública per a nens.
HTMLText_C79651E3_E629_6866_41E2_0EEB386236E6.html =
CLAUSTRE
HTMLText_C7A9FFA1_E629_38E3_41B5_ADF55D579B5C.html =
Història


L’aula capitular, en ús fins que va ser utilitzada com a sala de cures pels carlins, fou construïda durant el regiment de l’abat Llorenç Peris (1503-1542), que es distingí d’altres abats comendataris per la seva dedicació a l’abadia.
Des de 1418 i fins a l’extinció dels senyorius eclesiàstics al segle XIX, el d’Àger estava a mans de l’arquebisbat de Tarragona. La combinació heràldica de les claus de volta s’ha de relacionar amb el parentiu de bastardia que mantenia Llorenç Peris amb l’arquebisbe de Tarragona d’aleshores, Gonzalo Fernández de Heredia, de qui era bisbe auxiliar.


HTMLText_C7B60FA1_E629_38E3_41DF_CAD7DB1297B6.html =
Una arquitectura singular


En aquesta cambra de planta quadrada destaca la portalada renaixentista monumental i la volta estrellada, típica de la darreria del gòtic, els nervis de la qual arrenquen de quatre mènsules d’angle, decorades amb àngels de mig cos que sostenen filacteris. És un tipus de disseny complex, sense paral·lel en l’arquitectura gòtica catalana, que inclou un total de nou claus de volta de guix, amb motius heràldics. Combinen les armes dels Heredia amb un escut de barra –de bastardia– i un altre amb la tau de l’arquebisbat de Tarragona, mentre que al centre se situen les claus de sant Pere, l’heràldica pròpia de la canònica.










HTMLText_C7B65FA0_E629_38E1_41DE_82C076EBC115.html =
SALA CAPITULAR
HTMLText_C82510CF_E62B_E8BE_41EA_9A1354B831EC_mobile.html =


LA VILA CLOSA


Els Barris antics


Barri de Sant Pere


El barri va créixer a redós del castell, amb uns carrers molt típics de poble encastellat, que segueixen les terrasses del turó, fins a atènyer la plaça Major. La plaça, doncs, amb el temps es va convertir en el nexe d’unió dels barris de la vila: Sant Pere, Sant Martí i Solsdevila. La plaça, que hauria de convertir-se amb el temps en el centre principal de la vida urbana, començà a créixer i a rebre les mesures actuals a principis del segle XIV, malgrat que existia ja amb seguretat al segle XIII. Actuà, però, com a plaça del mercat fins que la Paeria s’hi traslladà al segle XVII i llavors rebé el nom de plaça Major.


Barri de Solsdevila


El barri de Solsdevila se situa al sud i sud-est del de la vila d’Àger. Limitat per les muralles de la vila closa, és travessat pel carrer principal del mateix nom, al llarg del qual es van establir elements essencials de la vida comunal. Aquest barri neix i creix entorn de l’església parroquial de Sant Vicenç i Sant Salvador i la seva sagrera, i allotjava els principals equipaments municipals antics: la parròquia, al voltant de la qual s’anaren construint cases, el cementiri antic o fossar del poble (segles XI-XIX), la primera Casa de la Vila o Paeria construïda, l’hospital de Sant Nicolau (al segle XVI), el forn comunal, un molí, el pou de gel i la plaça del mercat.


Barri de Sant Martí


El barri de Sant Martí es forma al voltant del carrer del mateix nom. És el barri situat a l’oest de la vila d’Àger, limitat per les muralles del vessant sud, pel portal de Sant Martí i pel barri de Sant Pere al nord. El seu portal era l’entrada oficial a la vila fins a la construcció de les carreteres al principi del segle XX. Pel seu portal entrava l’antic camí de Lleida o camí romà, que seguia pel carrer principal fins a trobar la plaça. Al llarg del carrer hi havia hagut tradicionalment comerços i fondes, així com el quarter dels mossos d’esquadra. També s’hi troben edificis importants com la casa de la família Portolà, la casa parroquial o casa de l’Abadia, la casa Chaparró, la majoria construïts en la remodelació d’aquest barri del segle XVIII quan les cases envaïren l’espai de les muralles i en molts casos aquestes quedaren integrades en els soterranis.



HTMLText_CA40C07C_E63B_6861_41E5_EB63287C2A48_mobile.html =
El conjunt del castell col·legiata de Sant Pere


Característiques


Està format per una sèrie d’edificis romànics i gòtics de gran interès i caràcter monumental, construïts entre els segles xi i xvi. Les restes conservades més importants corresponen a una església d’estil romànic llombard amb reformes gòtiques, una torre residencial o donjon i la torre major del castell, creats durant els segles xi-xii, un claustre d’estil gòtic internacional, una capella gòtica annexa a l’església i, finalment, una sala capitular renaixentista.
Les dependències canonicals originals constitueixen la part més desconeguda del conjunt monumental. En origen, devien estar a l’entorn del claustre, a la zona de ponent, i fora del recinte claustral potser hi hauria l’hostatgeria i el palau de l’abat. Aquest claustre antic seria possiblement de dos pisos i dues ales.
En part, a partir de finals del segle xiv però sobretot a partir del segle xvii, la tendència és la de fer desaparèixer aquests edificis, que seran substituïts per capelles adossades al temple. El procés de reestructuració dels espais estaria relacionat amb la secularització de la canònica el 1592 i la seva transformació en col·legiata, ja que a partir d’aquest moment deixa de ser obligatòria la vida en comú i es produeix un trasllat dels canonges, que passen a viure en cases particulars de la vila.


Història


La canònica fundada per Arnau Mir estigué desvinculada dels bisbats gràcies a una exempció episcopal per mitjà de dues butlles papals (1060 i 1065), de manera que el monestir estigué directament sotmès a la Santa Seu i es convertí, doncs, en canònica vere nullius. Arnau Mir i els seus descendents, que, a partir del segle xii, ostenten el títol de vescomtes d’Àger, li feren grans donacions fins al segle xii, quan assolí el nombre màxim de 38 parròquies i 16 annexes com a senyor jurisdiccional.
La canònica funcionà fins que va ser secularitzada el 1592; després es convertí en col·legiata i arxiprestat. El 1851 el papa Pius IX anul·la les col·legiates i es produeix un interregne en què, per decisió dels canonges, Àger passa a ser un arxiprestat exempt depenent del bisbat de Lleida. Conservà la jurisdicció exempta fins al 1874, que s’uní a la diòcesi de Lleida.



HTMLText_CADFC8C7_E629_58AE_41EB_F55F0D73718C_mobile.html =


PORTAL DEL PEDRÓ


Els porxos


El conjunt de porxos del portal del Pedró és la imatge més emblemàtica i per tant la més fotografiada del poble d’Àger per la seva singularitat. És una estructura complexa que té dues parts principals. D’una banda, el mateix portal, d’estructura doble, amb arcades de mig punt amb pedres adovellades. L’arcada més interior, amb carreus retallats i ben conservats, és també la més antiga (potser l’original) i les pedres que la componen són diferents de les que hi ha a l’exterior, que és una part més moderna. Aquest eixamplament del portal es deu a la necessitat d’adquirir espai per a habitatges. La planta creada damunt de les dues arcades l’ocupa una casa probablement construïda al segle XVII-XVIII.
D’altra banda, més a l’interior, es pot veure com les dues porxades es relacionen entre si, fet que es produeix sovint sota la cruïlla edificada de dos carrers, en aquest cas de tres carrers. Els sostres aquí són fets amb bigues de fusta i revoltons de rajoles del país.
S’inicien aquí els carrers empedrats típics d’Àger. En alguns casos s’ha pogut recuperar aquest antic empedrat, que es col·locava per evitar el lliscament dels animals i les persones que hi transitaven amb el terra moll o gelat.


Història


El portal del Pedró s’esmenta per primera vegada el 1100. Al voltant del segle XVII-XVIII es devia construir el segon portal i a sobre la casa, fet habitual en l’arquitectura del poble a causa del creixement de població dins la muralla.
Fora el portal, existia el raval del Pedro, també anomenat “Fora Portes”, estès fins als erals actuals, amb parròquia, la de Sant Joan extramurs, i hospital municipal, el de Sant Joan, que ja se cita a la segona meitat del segle XIV.
El raval o eixample creix sobretot a partir del segle XVII, amb l’augment de població que surt extramurs.
HTMLText_CD672177_E617_686F_41DD_E95C6169FEE5.html =
LA VILA CLOSA
HTMLText_CD67F177_E617_686E_41E5_BC04EAA6BCC3.html =
Els Barris antics



Barri de Sant Pere


El barri va créixer a redós del castell, amb uns carrers molt típics de poble encastellat, que segueixen les terrasses del turó, fins a atènyer la plaça Major. La plaça, doncs, amb el temps es va convertir en el nexe d’unió dels barris de la vila: Sant Pere, Sant Martí i Solsdevila. La plaça, que hauria de convertir-se amb el temps en el centre principal de la vida urbana, començà a créixer i a rebre les mesures actuals a principis del segle XIV, malgrat que existia ja amb seguretat al segle XIII. Actuà, però, com a plaça del mercat fins que la Paeria s’hi traslladà al segle XVII i llavors rebé el nom de plaça Major.


Barri de Solsdevila


El barri de Solsdevila se situa al sud i sud-est del de la vila d’Àger. Limitat per les muralles de la vila closa, és travessat pel carrer principal del mateix nom, al llarg del qual es van establir elements essencials de la vida comunal. Aquest barri neix i creix entorn de l’església parroquial de Sant Vicenç i Sant Salvador i la seva sagrera, i allotjava els principals equipaments municipals antics: la parròquia, al voltant de la qual s’anaren construint cases, el cementiri antic o fossar del poble (segles XI-XIX), la primera Casa de la Vila o Paeria construïda, l’hospital de Sant Nicolau (al segle XVI), el forn comunal, un molí, el pou de gel i la plaça del mercat.
HTMLText_CD780177_E617_686E_41EA_21F727425B8D.html =
Barri de Sant Martí


El barri de Sant Martí es forma al voltant del carrer del mateix nom. És el barri situat a l’oest de la vila d’Àger, limitat per les muralles del vessant sud, pel portal de Sant Martí i pel barri de Sant Pere al nord. El seu portal era l’entrada oficial a la vila fins a la construcció de les carreteres al principi del segle XX. Pel seu portal entrava l’antic camí de Lleida o camí romà, que seguia pel carrer principal fins a trobar la plaça. Al llarg del carrer hi havia hagut tradicionalment comerços i fondes, així com el quarter dels mossos d’esquadra. També s’hi troben edificis importants com la casa de la família Portolà, la casa parroquial o casa de l’Abadia, la casa Chaparró, la majoria construïts en la remodelació d’aquest barri del segle XVIII quan les cases envaïren l’espai de les muralles i en molts casos aquestes quedaren integrades en els soterranis.





HTMLText_CEC21709_E67B_E9A3_41E7_3831F95E7C11.html =
El conjunt del castell col·legiata de Sant Pere
HTMLText_CEC2670A_E67B_E9A1_41AF_87D8FC0ACF06.html =
Història


La canònica fundada per Arnau Mir estigué desvinculada dels bisbats gràcies a una exempció episcopal per mitjà de dues butlles papals (1060 i 1065), de manera que el monestir estigué directament sotmès a la Santa Seu i es convertí, doncs, en canònica vere nullius. Arnau Mir i els seus descendents, que, a partir del segle xii, ostenten el títol de vescomtes d’Àger, li feren grans donacions fins al segle xii, quan assolí el nombre màxim de 38 parròquies i 16 annexes com a senyor jurisdiccional.
La canònica funcionà fins que va ser secularitzada el 1592; després es convertí en col·legiata i arxiprestat. El 1851 el papa Pius IX anul·la les col·legiates i es produeix un interregne en què, per decisió dels canonges, Àger passa a ser un arxiprestat exempt depenent del bisbat de Lleida. Conservà la jurisdicció exempta fins al 1874, que s’uní a la diòcesi de Lleida.


HTMLText_CEC5F70A_E67B_E9A1_41C7_8B6B18CAB368.html =
Característiques


Està format per una sèrie d’edificis romànics i gòtics de gran interès i caràcter monumental, construïts entre els segles xi i xvi. Les restes conservades més importants corresponen a una església d’estil romànic llombard amb reformes gòtiques, una torre residencial o donjon i la torre major del castell, creats durant els segles xi-xii, un claustre d’estil gòtic internacional, una capella gòtica annexa a l’església i, finalment, una sala capitular renaixentista.
Les dependències canonicals originals constitueixen la part més desconeguda del conjunt monumental. En origen, devien estar a l’entorn del claustre, a la zona de ponent, i fora del recinte claustral potser hi hauria l’hostatgeria i el palau de l’abat. Aquest claustre antic seria possiblement de dos pisos i dues ales.
En part, a partir de finals del segle xiv però sobretot a partir del segle xvii, la tendència és la de fer desaparèixer aquests edificis, que seran substituïts per capelles adossades al temple. El procés de reestructuració dels espais estaria relacionat amb la secularització de la canònica el 1592 i la seva transformació en col·legiata, ja que a partir d’aquest moment deixa de ser obligatòria la vida en comú i es produeix un trasllat dels canonges, que passen a viure en cases particulars de la vila.
HTMLText_CFD6C777_E619_E86F_41CA_D8C08E65F21C.html =
Els porxos


El conjunt de porxos del portal del Pedró és la imatge més emblemàtica i per tant la més fotografiada del poble d’Àger per la seva singularitat. És una estructura complexa que té dues parts principals. D’una banda, el mateix portal, d’estructura doble, amb arcades de mig punt amb pedres adovellades. L’arcada més interior, amb carreus retallats i ben conservats, és també la més antiga (potser l’original) i les pedres que la componen són diferents de les que hi ha a l’exterior, que és una part més moderna. Aquest eixamplament del portal es deu a la necessitat d’adquirir espai per a habitatges. La planta creada damunt de les dues arcades l’ocupa una casa probablement construïda al segle XVII-XVIII.
D’altra banda, més a l’interior, es pot veure com les dues porxades es relacionen entre si, fet que es produeix sovint sota la cruïlla edificada de dos carrers, en aquest cas de tres carrers. Els sostres aquí són fets amb bigues de fusta i revoltons de rajoles del país.
S’inicien aquí els carrers empedrats típics d’Àger. En alguns casos s’ha pogut recuperar aquest antic empedrat, que es col·locava per evitar el lliscament dels animals i les persones que hi transitaven amb el terra moll o gelat.



HTMLText_CFD95776_E619_E86E_41DD_67A19343E3CB.html =
PORTAL DEL PEDRÓ
HTMLText_CFD95777_E619_E86F_41B4_A7CB42C0E779.html =
Història


El portal del Pedró s’esmenta per primera vegada el 1100. Al voltant del segle XVII-XVIII es devia construir el segon portal i a sobre la casa, fet habitual en l’arquitectura del poble a causa del creixement de població dins la muralla.
Fora el portal, existia el raval del Pedro, també anomenat “Fora Portes”, estès fins als erals actuals, amb parròquia, la de Sant Joan extramurs, i hospital municipal, el de Sant Joan, que ja se cita a la segona meitat del segle XIV.
El raval o eixample creix sobretot a partir del segle XVII, amb l’augment de població que surt extramurs.




HTMLText_F885E19F_E91A_FDD6_41E7_477342819BDC.html =
torre de cas
HTMLText_F8B2B1B1_E91A_FDEA_41DD_E26A4271C7C6.html =
Aquest castell ha d’ésser datat al segle XI, en un moment proper al que es construí, per exemple, la torre de Fontdepou, amb la qual té moltes semblances. Potser al castell de Cas els recintes exteriors són una mica posteriors.


Text: Catalunya Romànica




HTMLText_F8B3D1AE_E91A_FDF6_419A_9CA356974CAB.html =
El Castell



La torre del castell de Cas és de planta circular. Té un diàmetre interior de 3, 4 m i uns murs amb un gruix de 195 cm (a la part alta, al nivell del primer pis, perd uns 30 cm). Se’n conserven dos nivells: l’inferior i el pis principal. L’espai que hi ha arran de terra és cobert amb una falsa cúpula i té, fins a l’arrencada de la volta, una alçada de 4 m. La porta, situada a uns 6 m de terra, ha de correspondre al nivell del primer pis. L’alçada total de l’edifici és d’uns 9, 5 m. Cal suposar, però, que aquesta torre era més alta. Al nivell principal, ultra la porta, que ha estat en bona part restaurada —només el muntant dret és original—, hi havia tres espitlleres d’un sol biaix per la cara interior, destinades a la guaita. El mur és fet amb carreus de mida mitjana i allargats (15 cm × 25 cm), ben arrenglerats en filades regulars. Sobretot a la banda W, als 1, 5 m inferiors, trobem uns carreus més grans i rectangulars (25 cm × 70 cm) o bé quadrats (30 cm).
HTMLText_FACA9C04_E93E_EAAA_41E6_A25128FFE30F.html =
Arquitectura



L’església de Sant Jaume és un edifici d’una sola nau, coberta amb volta de canó de perfil semicircular, reforçada per quatre arcs torals (un d’ells adossat al mur de ponent), i capçada a llevant per un absis semicircular, precedit d’un arc presbiteral.
Les façanes no tenen ornamentació i l’aparell és format per carreu ben tallat i disposat en filades ordenades, que en el tram de la nau ampliada es combina amb carreus ben tallats i escairats.
L’accés s’efectua per la façana sud de la nau, on hi ha dues portes, amb arc de mig punt. Al centre de l’absis trobem una finestra de doble esqueixada, i en els murs nord i sud del primer tram de nau, corresponent a l’edifici original, hi ha una finestra també de doble esqueixada, però d’arc monolític. En la façana oest hi ha una finestra en forma de creu.


HTMLText_FACB3C01_E93E_EAAA_41E5_FF32CDE6BBA5.html =
ESGLÉSIA SANT JAUME DE CAS
HTMLText_FAD5CC06_E93E_EAB6_41B2_92F46139BEED.html =
Tot i les clares evidències de la complexitat del procés constructiu, no sembla que aquest es dilatés molt en el temps. Possiblement l’ampliació es produí immediatament després de concloure l’edifici primitiu, si és que s’arribà a acabar, i el que avui interpretem com una ampliació pot respondre a un canvi de projecte produït sense solució de continuïtat. Les condicions constructives de l’edifici permeten de plantejar aquesta hipòtesi i situar la construcció de la part inicial a la fi del segle XI i principi del segle XII, i la construcció del sector de ponent, ja plenament integrat a les formes i tecnologies del segle XII, seguidament.


Al Museu de Lleida es conserven tres imatges tallades en fusta, d’una d’elles tan sols la part del bust, l’altra fragmentada a l’altura de la cintura i a la tercera, també força deteriorada, li manca la peanya que segurament devia dur. Totes tres conserven restes de policromia.


Text: Catalunya Romànica




HTMLText_FADF7880_E669_38A2_41DD_6B90A3070F79_mobile.html =
CLAUSTRE


El claustre de Sant Pere és una obra construïda en dues fases. La primera, delicada i preciosista, dels segles xiv i xv, fou promoguda pel comte d’Urgell Pere d’Aragó (1348-1408), i la segona va ser executada durant el segle xvi.
Tant per l’estil i la factura com per la disposició en doble corredor, sense paral·lels, sembla emparentar-se amb obres del sud de França i manté totalment l’empremta de l’estil gòtic internacional.
Els arcs apuntats són atrevits i l’escultura de les claus de volta, mènsules i capitells és d’una filigrana impecable, que en molts casos preludien les formes semivegetals dels grotescs renaixentistes, transformades en goles monstruoses essencialment decoratives.
En algunes mènsules, claus de volta i nervis es conserven restes de pintura negra, blanca i vermella, que indiquen que antigament degué estar pintat.
Al mig de l’espai claustral es construí una cisterna que recollia l’aigua de pluja dels teulats.


Història


El claustre fou la darrera obra important i integral que es portà a terme en el monestir. Substituí un claustre romànic del qual no en queden més que uns pocs rastres.
La decoració sovint mostra l’heràldica del comtat d’Urgell. Pere II d’Aragó fou el primer que emprà, juntament amb el vescomte de Cardona, d’una manera usual l’escut d’armes format per dues barres del casal aragonès (d’Entença) i els escacs d’Urgell, que adorna moltes de les claus de volta i mènsules del claustre.
La segona etapa de construcció afectà l’ala nord i el tram de davant de la sala capitular, quan era abat comendatari Llorenç Peris (1502-1542). Aquesta ala fou destruïda per les tropes franceses durant la Guerra dels Segadors.


Usos


Del seu ús inicial com a claustre pròpiament de l’abadia i centre neuràlgic del conjunt, passà a ser utilitzat al segle xix com a hospital de sang durant les guerres carlines. Després de la Guerra dels Segadors ja es tapiaren les arcades de les tres ales subsistents, que es convertiren en sales de malalts. Al final del segle xix s’utilitzaren com a hospital públic i com a escola pública per a nens.



HTMLText_FB855F88_E679_F8A2_41E6_BA07E7964561_mobile.html =
PALAU VESCOMTAL


L’edifici


El palau vescomtal és la residència de la família d’Arnau Mir de Tost i els seus descendents. En realitat, seria una torre residencial o donjon, similar al castell de Llordà, on residia aquest noble i la seva família abans de la conquesta d’Àger.
Se’n desconeix bona part de l’arquitectura, com, per exemple, el nombre de pisos que tenia. La planta baixa, la més conservada, estaria distribuïda en dues grans naus cobertes amb volta de canó de pedra i dividides horitzontalment i vertical, i fortificada, formant part integral del recinte murallat.
Aquesta planta baixa allotjaria els serveis de l’edifici, com era habitual, i a la segona planta, avui dia totalment desapareguda, hi hauria els espais nobles: una sala o cambra de recepció, on sabem que s’hi celebraven judicis en presència d’Arnau Mir, i una alcova on dormiria la parella noble.


Les peces d’escacs


L’element més interessant del qual es té constància que existia en aquest edifici en temps d’Arnau Mir és el lot de peces d’escacs conservat avui dia al Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal. Gràcies al fet que es conserven els testaments d’Arnau Mir i de la seva esposa Arsenda, sabem que al seu temps posseïen diversos jocs d’ivori i cristall i taulers d’argent. És Arsenda qui, en el seu testament, deixa aquests jocs a Arnau Mir, que alhora els transmet als seus descendents. Amb el temps, però, es van anar perdent o venent i només se’n conserven peces de cristall de roca corresponents a quatre jocs diferents.



Lot de peces d’escacs conservats al Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal. Font : Museu de Lleida: diocesà i comarcal (Jordi V. Pou)



HTMLText_FBA9A3C6_E90D_3DB6_41D0_D7CFE13C97D1_mobile.html =


LA TORRE DE CAS



El Castell


La torre del castell de Cas és de planta circular. Té un diàmetre interior de 3, 4 m i uns murs amb un gruix de 195 cm (a la part alta, al nivell del primer pis, perd uns 30 cm). Se’n conserven dos nivells: l’inferior i el pis principal. L’espai que hi ha arran de terra és cobert amb una falsa cúpula i té, fins a l’arrencada de la volta, una alçada de 4 m. La porta, situada a uns 6 m de terra, ha de correspondre al nivell del primer pis. L’alçada total de l’edifici és d’uns 9, 5 m. Cal suposar, però, que aquesta torre era més alta. Al nivell principal, ultra la porta, que ha estat en bona part restaurada —només el muntant dret és original—, hi havia tres espitlleres d’un sol biaix per la cara interior, destinades a la guaita. El mur és fet amb carreus de mida mitjana i allargats (15 cm × 25 cm), ben arrenglerats en filades regulars. Sobretot a la banda W, als 1, 5 m inferiors, trobem uns carreus més grans i rectangulars (25 cm × 70 cm) o bé quadrats (30 cm).


Aquest castell ha d’ésser datat al segle XI, en un moment proper al que es construí, per exemple, la torre de Fontdepou, amb la qual té moltes semblances. Potser al castell de Cas els recintes exteriors són una mica posteriors.


Text: Catalunya Romànica
HTMLText_FC224024_E617_27E2_41CD_6CCE7605A51C_mobile.html =
SALA CAPITULAR


Una arquitectura singular


En aquesta cambra de planta quadrada destaca la portalada renaixentista monumental i la volta estrellada, típica de la darreria del gòtic, els nervis de la qual arrenquen de quatre mènsules d’angle, decorades amb àngels de mig cos que sostenen filacteris. És un tipus de disseny complex, sense paral·lel en l’arquitectura gòtica catalana, que inclou un total de nou claus de volta de guix, amb motius heràldics. Combinen les armes dels Heredia amb un escut de barra –de bastardia– i un altre amb la tau de l’arquebisbat de Tarragona, mentre que al centre se situen les claus de sant Pere, l’heràldica pròpia de la canònica.


Història


L’aula capitular, en ús fins que va ser utilitzada com a sala de cures pels carlins, fou construïda durant el regiment de l’abat Llorenç Peris (1503-1542), que es distingí d’altres abats comendataris per la seva dedicació a l’abadia.
Des de 1418 i fins a l’extinció dels senyorius eclesiàstics al segle XIX, el d’Àger estava a mans de l’arquebisbat de Tarragona. La combinació heràldica de les claus de volta s’ha de relacionar amb el parentiu de bastardia que mantenia Llorenç Peris amb l’arquebisbe de Tarragona d’aleshores, Gonzalo Fernández de Heredia, de qui era bisbe auxiliar.





HTMLText_FD7B2E40_E915_E6A9_41E8_F24BDF209EE7_mobile.html =


ESGLÉSIA SANT JAUME DE CAS



Arquitectura



L’església de Sant Jaume és un edifici d’una sola nau, coberta amb volta de canó de perfil semicircular, reforçada per quatre arcs torals (un d’ells adossat al mur de ponent), i capçada a llevant per un absis semicircular, precedit d’un arc presbiteral.
Les façanes no tenen ornamentació i l’aparell és format per carreu ben tallat i disposat en filades ordenades, que en el tram de la nau ampliada es combina amb carreus ben tallats i escairats.
L’accés s’efectua per la façana sud de la nau, on hi ha dues portes, amb arc de mig punt. Al centre de l’absis trobem una finestra de doble esqueixada, i en els murs nord i sud del primer tram de nau, corresponent a l’edifici original, hi ha una finestra també de doble esqueixada, però d’arc monolític. En la façana oest hi ha una finestra en forma de creu.
Tot i les clares evidències de la complexitat del procés constructiu, no sembla que aquest es dilatés molt en el temps. Possiblement l’ampliació es produí immediatament després de concloure l’edifici primitiu, si és que s’arribà a acabar, i el que avui interpretem com una ampliació pot respondre a un canvi de projecte produït sense solució de continuïtat. Les condicions constructives de l’edifici permeten de plantejar aquesta hipòtesi i situar la construcció de la part inicial a la fi del segle XI i principi del segle XII, i la construcció del sector de ponent, ja plenament integrat a les formes i tecnologies del segle XII, seguidament.


Al Museu de Lleida es conserven tres imatges tallades en fusta, d’una d’elles tan sols la part del bust, l’altra fragmentada a l’altura de la cintura i a la tercera, també força deteriorada, li manca la peanya que segurament devia dur. Totes tres conserven restes de policromia.


Text: Catalunya Romànica
### Etiqueta Label_14F82305_1BED_F1EE_41AD_7A6E6AD00A22.text = ÀGER Label_14F82305_1BED_F1EE_41AD_7A6E6AD00A22_mobile.text = ÀGER Label_14FBC305_1BED_F1EE_41B3_DAC14B1EE44E.text = PATRIMONI Label_14FBC305_1BED_F1EE_41B3_DAC14B1EE44E_mobile.text = PATRIMONI ## Media ### Subtítulo panorama_16EA28D4_0C67_CF5C_4182_126B6A2B4FAA.subtitle = COL·LEGIATA. EXTERIOR 2 ### Título album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306.label = Álbum de Fotos FOTO 1.1 album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306_0.label = FOTO 1.1 album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306_1.label = FOTO 1.2 album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306_2.label = FOTO 2 album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306_3.label = FOTO 3.1 album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306_4.label = FOTO 3.2 album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306_5.label = FOTO 3.3 album_333AB9DD_2072_341D_4197_717B5C2B0306_6.label = FOTO 3.4 album_C45F32EF_E61B_287F_41E5_A73A5DFA4105.label = Album de Fotos Foto 1 album_C45F32EF_E61B_287F_41E5_A73A5DFA4105_0.label = Foto 1 album_C45F32EF_E61B_287F_41E5_A73A5DFA4105_1.label = FOTO 2 album_C496A6D3_E61B_68A5_41E1_040451C26559.label = Album de Fotos FOTO 1 album_C496A6D3_E61B_68A5_41E1_040451C26559_0.label = FOTO 1 album_C496A6D3_E61B_68A5_41E1_040451C26559_1.label = FOTO 3 album_C496A6D3_E61B_68A5_41E1_040451C26559_2.label = FOTO 4 album_C496A6D3_E61B_68A5_41E1_040451C26559_3.label = FOTO 5 album_C496A6D3_E61B_68A5_41E1_040451C26559_4.label = FOTO 6 album_CA4AD1B3_E628_E8E7_41DE_31EF5A54A26A.label = Album de Fotos SANT MARTÍ 2 album_CA4AD1B3_E628_E8E7_41DE_31EF5A54A26A_0.label = SANT MARTÍ 2 album_CA4AD1B3_E628_E8E7_41DE_31EF5A54A26A_1.label = SANT PERE 2 album_CA4AD1B3_E628_E8E7_41DE_31EF5A54A26A_2.label = SANT VICENÇ 2 album_CA4AD1B3_E628_E8E7_41DE_31EF5A54A26A_3.label = URBANISME 2 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517.label = Album de Fotos DSC00368 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_0.label = DSC00368 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_1.label = DSC00369 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_2.label = DSC00370 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_3.label = DSC00372 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_4.label = DSC00375 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_5.label = DSC00378 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_6.label = DSC00379 album_CA7F180F_E617_27BF_41D1_3C8EB7B0C517_7.label = DSC00382 album_CED61FF9_E61B_F863_41D5_601EE88BF1EF.label = Album de Fotos PORXOS 2 album_CED61FF9_E61B_F863_41D5_601EE88BF1EF_0.label = PORXOS 2 album_CED61FF9_E61B_F863_41D5_601EE88BF1EF_1.label = PORXOS 3 album_CED61FF9_E61B_F863_41D5_601EE88BF1EF_2.label = PORXOS 4 album_CED61FF9_E61B_F863_41D5_601EE88BF1EF_3.label = PORXOS 5 album_CED61FF9_E61B_F863_41D5_601EE88BF1EF_4.label = PORXOS 6 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83.label = Album de Fotos FOTO 1 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_0.label = FOTO 1 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_1.label = FOTO 3 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_2.label = FOTO 4 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_3.label = FOTO 5 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_4.label = Foto 6 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_5.label = FOTO 7 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_6.label = FOTO 8 album_CEECE309_E677_29A3_41EA_17A089810E83_7.label = FOTO2 album_F8AF0725_E90E_E6EA_41E8_0737658525B1.label = Album de Fotos TORRE 4_2021-04-19_09-51-30_screenshot album_F8AF0725_E90E_E6EA_41E8_0737658525B1_0.label = TORRE 4_2021-04-19_09-51-30_screenshot album_F8AF0725_E90E_E6EA_41E8_0737658525B1_1.label = torre cas album_FD5854EA_E917_1B7E_41E4_3A304E67D834.label = Album de Fotos 3130701Master album_FD5854EA_E917_1B7E_41E4_3A304E67D834_0.label = 3130701Master album_FD5854EA_E917_1B7E_41E4_3A304E67D834_1.label = Figures-d%u2019un-frontal-d%u2019altar-de-Sant-Jaume-de-Cas-al-Museu-Diocesà-i-Comarcal-de-Lleida map_C9ECF5D8_D11F_BC04_41E8_122E9C8932DF.label = cartellera_676x350 panorama_06310B28_1423_2CFB_41B0_8B40A8EC69E7.label = PLAÇA panorama_072A870C_1421_24BA_4191_3BBEBE3872E2.label = MURALLA panorama_0767E5A5_1421_27F5_41B4_4F33C8A3B136.label = PORTAL DEL PEDRÓ panorama_08484F0A_0767_CE5A_4174_0AB77191261B.label = PLAÇA MAJOR 2 panorama_0956EE38_076A_4E47_4171_9952984836C4.label = PORTAL DE SOLDEVILA panorama_09D75E5E_076A_4EFB_4199_FA652835DB06.label = COL·LEGIATA. CLAUSTRE 1 panorama_09DC079F_0766_3E79_4188_9EF90AF3F489.label = SANT VICENÇ 1 panorama_0A3CDE23_0566_4E49_4181_46CA5CA0856C.label = MURALLA 1 panorama_0AA8527D_057E_36BE_4193_A23E38A74F18.label = PLAÇA MAJOR 1 panorama_0AD19C46_056A_F2CA_418A_6F309DF3A5EB.label = PORTAL DEL PEDRÓ 2 panorama_0B2244E9_051A_53D9_4160_CB17785D46D4.label = MURALLA 2 panorama_101D27BE_0C2C_C1CC_41A8_49D48B9B5D16.label = COL·LEGIATA. EXTERIOR 1 panorama_127C06AD_0C25_C3CC_419F_0236A1A6065A.label = COL·LEGIATA. ACCÉS PRINCIPAL panorama_12A430F6_056A_53CA_4177_A1FA3C749592.label = COL·LEGIATA. CRIPTA 2 panorama_12B31721_051A_DE49_419B_14C3A723647B.label = COL·LEGIATA. CRIPTA 3 panorama_13FA71A1_057A_3249_4194_6EC3407E4C5D.label = COL·LEGIATA. CRIPTA 1 panorama_143E75F7_051E_7DC9_4194_90C01E38007B.label = COL·LEGIATA. CLAUSTRE 4 panorama_144A6913_0526_724A_419B_2187F9B72028.label = COL·LEGIATA. NAU CENTRAL 3 panorama_1455A07A_051E_32BA_4196_D37527B5F46A.label = 09112021-R0020652_HDR_er-SharpenAI-stabilize-DeNoiseAI-denoise panorama_15763887_053D_D249_4182_DA0A7FEB6F78.label = COL·LEGIATA. NAU CENTRAL 2 panorama_15BBD492_0C7D_47D4_417D_3A2D3E6B33D0.label = COL·LEGIATA. ACCÉS INTERIOR panorama_1601A1D5_04FE_55C9_4185_50D1248D6AD3.label = COL·LEGIATA. SALA CAPITULAR panorama_16C0E379_04FE_76B9_4197_56087DEECE9C.label = COL·LEGIATA. CLAUSTRE 2 panorama_16C19DDB_04FE_4DF9_4192_C173EC309DBF.label = COL·LEGIATA. CLAUSTRE 3 panorama_16DA4E62_051E_4ECA_4195_3E13465CD22F.label = COL·LEGIATA. NAU CENTRAL 1 panorama_16EA28D4_0C67_CF5C_4182_126B6A2B4FAA.label = COL·LEGIATA. EXTERIOR 4 panorama_16F0AA00_0526_3647_4190_EF7844DC8610.label = COL·LEGIATA. NAU CENTRAL 4 panorama_19BED3D7_0BE5_415C_41A0_452DD416BA6A.label = COL·LEGIATA. PALAU VESCOMPTAL 1 panorama_1A0A9E9F_0C2B_43CC_4192_C333B52EBEB1.label = COL·LEGIATA. PALAU VESCOMPTAL 3 panorama_1A5010DC_0C24_DF53_41A6_B5C80D7F72BC.label = COL·LEGIATA. CLAUSTRE 4 panorama_1B1674A7_0BFC_C7FC_419D_FABC63A1E29A.label = COL·LEGIATA. CRIPTA 4 panorama_1B6B6DB2_0C1B_41D7_4192_319323CE555C.label = COL·LEGIATA. EXTERIOR 3 panorama_1D2DBE61_0C1B_4374_41A3_E2BB5AE2DD25.label = COL·LEGIATA. PALAU VESCOMPTAL 2 panorama_1FFE5575_0C2C_C15C_41A1_9B2763DF183F.label = COL·LEGIATA. PALAU VESCOMPTAL 4 panorama_2C9EB970_0C1C_C154_4153_0701D3B62810.label = COL·LEGIATA. CAPELLA DE L'ESPERANÇA panorama_C0C3ED5D_CB85_B43A_41E0_EF782E1273D5.label = VISTA GENERAL panorama_C1D01754_CB84_940A_41E1_006FEEEA3F6C.label = CONJUNT DE CAS panorama_C1D02F57_CB84_7436_41BE_01EA63694BE2.label = COL·LEGIATA VISTA SUD panorama_C1D037A9_CB84_B41A_41CF_D75C4923D0FC.label = TORRE DE CAS 2 panorama_C1D0601A_CB84_AC39_41E8_DD735181E2A8.label = TORRE DE CAS panorama_C1D1AECA_CB85_9419_41E0_D9AC0E9C5068.label = COL·LEGIATA VISTA NORD panorama_C23FD35C_D11A_543C_41EA_0D73950AB7E2.label = ACCÉS TORRE panorama_C53396C6_D115_DC0C_41DC_091510C1B9FD.label = INTERIOR TORRE panorama_C536E98C_D11D_B41C_41BD_F4B958599DCE.label = FAÇANA ACCÉS ERMITA panorama_C5A2086F_D16E_D41C_41E1_4E8FA284EC1C.label = ACCÉS ERMITA panorama_C5C99A05_D16A_D40C_41DB_EBAF9407F61D.label = FAÇANA OEST ERMITA panorama_C5D6EFAC_D117_AC1C_41E3_E46984B2B5CD.label = FAÇANA NORD ERMITA panorama_C5E07F56_D11A_AC0C_41E8_E55080C815CC.label = FAÇANA EST ERMITA panorama_D97B048D_D476_6E6B_41E3_13E01CD3B92E.label = EXTERIOR TORRE ## Hotspot ### Tooltip HotspotMapOverlayArea_C6074D6C_D11B_AC1C_41E0_8E444237FC92.toolTip = PORTAL DEL PEDRÓ HotspotMapOverlayArea_C6C815B1_D11A_5C04_41D2_C30DBD463682.toolTip = COL·LEGIATA VISTA NORD HotspotMapOverlayArea_C90D6D6A_D116_AC04_41E7_D88695A471AF.toolTip = CONJUNT PATRIMONIAL DE CAS HotspotMapOverlayArea_C922660C_D11A_5C1C_41E1_0AF1ED3C9DEB.toolTip = COL·LEGIATA VISTA SUD HotspotMapOverlayArea_C96753F8_D11A_7404_41E0_8CE3A3571835.toolTip = PLAÇA HotspotMapOverlayArea_C9D0F11D_D11A_D43C_41DC_5233E25C4816.toolTip = MURALLA HotspotPanoramaOverlayArea_8849091F_CC83_E680_41D7_28B5C08BC4EB.toolTip = TORRE CAS HotspotPanoramaOverlayArea_8849591E_CC83_E680_41D5_675354844270.toolTip = TORRE CAS HotspotPanoramaOverlayArea_8849791F_CC83_E680_41E5_4129707C6A90.toolTip = TORRE CAS HotspotPanoramaOverlayArea_88A3C3BE_CC85_E980_41E0_75619F369FDD.toolTip = ACCÉS TORRE HotspotPanoramaOverlayArea_88A3D3BE_CC85_E980_41DF_545E1917A68A.toolTip = EXTERIOR TORRE HotspotPanoramaOverlayArea_8928FA18_CC8C_9A80_41E3_6A214F66E458.toolTip = ACCÉS TORRE HotspotPanoramaOverlayArea_894CA345_CC84_AA80_41DA_8B9EB89B72BC.toolTip = INTERIOR TORRE HotspotPanoramaOverlayArea_894F0B8A_CC85_B983_41DC_28001FB412AB.toolTip = LATERAL TORRE HotspotPanoramaOverlayArea_89B84030_CC8C_A680_41A1_F6F3C3FACD90.toolTip = TORRE SUPERIOR HotspotPanoramaOverlayArea_8CAA4A26_CC83_9A80_41E1_8C11DB3D2A9E.toolTip = FAÇANA NORD ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_8CAA5A25_CC83_9A80_41E1_410DB7E8A04E.toolTip = ACCÉS ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_8CAA7A26_CC83_9A80_41C8_EC762C6A52B6.toolTip = FAÇANA EST ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_8D752ACC_CC84_7B80_41E9_29D9DFA928B2.toolTip = FAÇANA OEST ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_8D78E3A0_CC84_A980_41BE_44DCF80B5230.toolTip = FAÇANA NORD ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_8DBA3B45_CC83_9A80_41D7_1FB737EEF012.toolTip = FAÇANA OEST ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_8ECC376A_CC8D_AA80_41DB_4F75941501BE.toolTip = LATERAL TORRE HotspotPanoramaOverlayArea_8EF4ECC8_CC8C_7F80_41B5_3912C03F7CA8.toolTip = TORRE DE CAS HotspotPanoramaOverlayArea_C318032E_E67F_69E1_41C3_039DE836760A.toolTip = MONTSEC TOUR VIRTUAL HotspotPanoramaOverlayArea_F04E5217_CC9F_EA81_41E7_16094EEF6E7D.toolTip = COL·LEGIATA NORD HotspotPanoramaOverlayArea_F08E02E0_CC9C_6B80_419D_725D56B4E137.toolTip = PLAÇA HotspotPanoramaOverlayArea_F0D07078_CC9D_E680_41DF_BBFEABA15229.toolTip = PORTAL DEL PEDRÓ HotspotPanoramaOverlayArea_F0D7262B_CC9C_AA80_41CA_BB8C5143FC84.toolTip = COL·LEGIATA SUD HotspotPanoramaOverlayArea_F0DCDDD9_CC84_F980_41D3_5875AC39504E.toolTip = OEST ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_F0DF5D1C_CC85_9E87_41E3_8D591A1838C4.toolTip = MURALLA HotspotPanoramaOverlayArea_F0E40C3D_CC84_7E80_41E3_B63F10A1085E.toolTip = INTERIOR HotspotPanoramaOverlayArea_F0E6B24A_CC9D_EA80_41E4_72DD414B0FCD.toolTip = MURALLA HotspotPanoramaOverlayArea_F0FBDFAB_CC9C_B980_41B9_6CC9242312C9.toolTip = COL·LEGIATA SUD HotspotPanoramaOverlayArea_F22641F5_CC85_E980_41E7_FEA96BC2EDBC.toolTip = CONJUNT CAS HotspotPanoramaOverlayArea_F22651F5_CC85_E980_41BE_85BD19C5F86A.toolTip = INTERIOR ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_F22681F5_CC85_E980_41E6_08F56DAF618E.toolTip = CONJUNT CAS HotspotPanoramaOverlayArea_F22691F5_CC85_E980_41C6_35E22AD627C1.toolTip = CONJUNT CAS HotspotPanoramaOverlayArea_F226A1F5_CC85_E980_41E8_0AC595A985F6.toolTip = CONJUNT CAS HotspotPanoramaOverlayArea_F226D1F5_CC85_E980_41D7_B878F088DA8B.toolTip = VISTA GENERAL HotspotPanoramaOverlayArea_F226E1F5_CC85_E980_41E5_FC833D914DA0.toolTip = PORTAL DEL PEDRÓ HotspotPanoramaOverlayArea_F226F1F5_CC85_E980_41E6_19C8AEA3D887.toolTip = CONJUNT CAS HotspotPanoramaOverlayArea_F23901F5_CC85_E980_419F_15812184A41F.toolTip = VISTA GENERAL HotspotPanoramaOverlayArea_F23911F5_CC85_E980_41E4_EE2DB003DF0B.toolTip = VISTA GENERAL HotspotPanoramaOverlayArea_F23921F5_CC85_E980_41E1_3988BAAD077A.toolTip = VISTA GENERAL HotspotPanoramaOverlayArea_F23931F5_CC85_E980_41D2_12F9BB43ED04.toolTip = PLAÇA HotspotPanoramaOverlayArea_F23951F4_CC85_E980_41E7_D95B55AB91F8.toolTip = VISTA GENERAL HotspotPanoramaOverlayArea_F23961F4_CC85_E980_41E5_1317B3378E5E.toolTip = VISTA GENERAL HotspotPanoramaOverlayArea_F23971F5_CC85_E980_41E4_882002668D0C.toolTip = COL·LEGIATA NORD HotspotPanoramaOverlayArea_F3313794_CC84_6980_41E5_26381859387C.toolTip = ACCÉS ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_F36996E4_CC84_6B80_41AF_C1319EB4D82F.toolTip = EXTERIOR ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_F37348F9_CC85_A780_41E4_842440315FBE.toolTip = FAÇANA EST ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_F37676F0_CC84_AB80_41DE_DAE66B804CB4.toolTip = EST ERMITA HotspotPanoramaOverlayArea_F3B60125_CC87_A680_41A6_AD153F90556D.toolTip = NORD ERMITA ## Acción ### URL LinkBehaviour_F5AFEDCF_E1EC_9AA0_41E4_BFBDE6AB5313.source = http://www.loremipsum.com PopupWebFrameBehaviour_C0C718D4_E679_58A2_41EB_A48285FE94D7.url = https://www.espaisnaturalsdeponent.cat/media/visita-virtual/serra-montsec/